Când trebuie schimbat filtrul de particule, după câți kilometri. Semnele la care trebuie să fie atenți șoferii

de: Alexandru Puiu
24 12. 2024

Filtrul de particule, cunoscut și sub denumirea de Diesel Particulate Filter (DPF), joacă un rol esențial în reducerea emisiilor poluante ale mașinilor, fiind obligatoriu la vehiculele comercializate în Uniunea Europeană. Durata de viață a acestui filtru depinde de mai mulți factori, iar schimbarea lui la momentul potrivit este crucială pentru funcționarea optimă a vehiculului.

Ce este filtrul de particule și cum funcționează?

Filtrul de particule este un dispozitiv cilindric, fabricat din ceramică sau metal, care captează particulele fine de praf și alte impurități rezultate din arderea combustibilului. Acesta funcționează în două etape principale:

  1. Captare: Particulele poluante sunt reținute de materialul poros al filtrului.
  2. Regenerare: Aceste particule sunt arse la temperaturi ridicate pentru a curăța filtrul.

Regenerarea poate fi:

  • Pasivă – Are loc în timpul condusului la viteze mari sau pe autostradă, când temperatura gazelor de eșapament este suficient de ridicată.
  • Activă – Implică utilizarea unor mijloace suplimentare, cum ar fi injecția de carburant suplimentar pentru a atinge temperaturile necesare arderii particulelor.

După câți kilometri trebuie înlocuit filtrul de particule?

Durata de viață a unui DPF variază în funcție de materialul din care este fabricat, stilul de condus și calitatea combustibilului.

  • Durată medie: 100.000 – 300.000 km.
  • Factori de influență:
    • Combustibil de calitate slabă – Motorina cu impurități poate înfunda filtrul mai rapid.
    • Condus preponderent urban – Regenerarea pasivă este dificilă în traficul cu opriri dese.
    • Lipsa întreținerii regulate – Neschimbarea uleiului și a filtrului de aer poate afecta durata de viață a DPF.

Un filtru bine întreținut, utilizat în condiții optime, poate atinge limita superioară de 300.000 km.

Semnele care indică probleme la filtrul de particule

Fii atent la următoarele semne, care pot indica o problemă cu filtrul de particule:

  1. Avertisment pe bord: O lumină dedicată sau generală a motorului se aprinde pe tabloul de bord.
  2. Scăderea puterii motorului: Motorul poate părea mai lent sau mai greu de accelerat.
  3. Consum crescut de combustibil: Un DPF înfundat poate duce la un consum mai mare.
  4. Fumul negru din eșapament: Acesta apare atunci când filtrul nu mai funcționează corect.
  5. Dificultăți la pornire: În cazuri grave, filtrul înfundat poate afecta pornirea motorului.

Costuri și reguli privind înlocuirea DPF

  • Costuri: Înlocuirea filtrului poate varia între câteva sute de lei (pentru mașinile mai vechi) și 2.000-3.000 de euro (pentru modelele moderne).
  • Legalitate: Înlăturarea DPF este ilegală. În cazul unui control RAR sau al Inspecției Tehnice Periodice (ITP), nivelurile ridicate de noxe pot duce la reținerea certificatului de înmatriculare.

Sfaturi pentru prelungirea duratei de viață a DPF

  1. Folosește combustibil de calitate: Motorina premium reduce acumularea impurităților.
  2. Efectuează regenerări regulate: Condu pe autostradă la viteze mari pentru a permite regenerarea pasivă.
  3. Respectă intervalele de întreținere: Schimbă regulat uleiul și filtrele.
  4. Evită condusul exclusiv urban: Combina un stil de condus urban cu unul extraurban.

Filtrul de particule este esențial pentru reducerea poluării și respectarea normelor de mediu. Cu o întreținere corespunzătoare, durata de viață a acestuia poate ajunge la sute de mii de kilometri. Asigură-te că recunoști semnele unei posibile defecțiuni și înlocuiește DPF la momentul potrivit pentru a evita probleme tehnice și sancțiuni legale.